Saldosopimus

Ohjeet ja vinkit

Saldosopimus-palvelulla voit rajoittaa matkapuhelinkustannuksia.

Saldosopimus-palvelulla voit rajoittaa puhepaketin yli menevää liikennettä eli niitä puhe-, tekstiviesti-, multimediaviesti- ja datasiirtomaksuja, jotka eivät sisälly paketin perushintaan. Puhepaketteihin kuuluvat kuukausi- ja kytkentämaksut laskutetaan aina erikseen. Palvelu toimii myös perushinnoitellussa liittymässä.


Käyttöönotto

Tilaaminen

  • Uuteen matkapuhelinliittymään voit tilata palvelun liittymän tilauksen yhteydessä Verkkokaupassa.
  • Jo olemassa olevaan matkapuhelinliittymään voit tehdä tilauksen tai voit muuttaa saldorajaa Omilla Sivuilla.

Yleistä

Saldoseuranta alkaa palvelun kytkentähetkestä lukien, mutta palvelu ei ole reaaliaikainen ja asetettu saldoraja voi siten ylittyä.

Saldosopimusta voidaan täydentää erikseen tilattavilla puhelu- ja viestiestoilla. Esim. hyötyviestiestolla voi estää hyöty- ja viihdepalveluiden käytön tekstiviestillä ja internetin kautta.

Sonera Saldosopimus -palvelun ehdot löydät täältä

Tekstiviesti-ilmoitukset

Saat tekstiviesti-ilmoituksen, kun olet käyttänyt 50 % saldorajasta. Toisen ilmoituksen saat, kun olet käyttänyt 75 % rajasta ja kolmannen, kun saldoraja on ylittynyt ja esto kytkeytynyt päälle. Viesti kertoo myös seuraavan avautumispäivän. Tekstiviesti-ilmoitukset lähetetään silloin kun liittymässä ei ole liikennepaketteja käytössä, eli esimerkiksi puhepakettia.

Jos käytössäsi on jokin liikennepaketti, saat liittymään vain sulkuviestin, kun saldoraja täyttyy.

Huomioitavaa

  • Mahdolliset aiemmin saman laskutuskauden aikana syntyneet maksut eivät ole mukana seurannassa.
  • Puhelut (kotimaan puhelut, puhelut Suomesta ulkomaille sekä data-, fax- ja palvelupuhelut), tekstiviestit (matkapuhelimesta matkapuhelimeen) ja tiedonsiirto päivittyvät saldoseurantaan yhden (1) tunnin viiveellä.
  • Palvelutilaukset tekstiviestinä ja internetin kautta käytettyinä päivittyvät saldoseurantaan yhden (1) vuorokauden viiveellä.

Käyttö ulkomailla

Ottaessasi Saldosopimuksen käyttöön voit valita haluatko liittymään roaming-eston (oletus), jolloin liittymä ei toimi lainkaan ulkomailla. Jos haluat palvelun ilman estoa, niin ulkomailla tapahtuva liikenne veloitetaan laskullasi erikseen, se ei kuulu saldon seurannan piiriin. Saldorajoitus toimii ainoastaan Suomessa. Voit poistaa roaming-eston myöhemmin tarvittaessa, jolloin poistaminen on maksullista.

Laskutus

Kun saldoraja on ylittynyt, voit nostaa saldorajaa (korkeintaan kerran kuussa laskutuskauden aikana) tai ladata lisää saldoa Latauslipukkeella. Puhelut, tekstiviestit ja tiedonsiirto toimivat uuden saldorajan täyttymiseen asti. Latauslipukkeella ladattaessa saldoraja ei muutu pysyvästi, vaan on seuraavalla laskutuskaudella ennallaan.

Miksi saldo voi ylittyä?

Tavallisimmin saldo voi ylittyä silloin, jos olet käyttänyt paljon palvelutilauksia (tekstiviestillä lyhytnumeroista tilattuja palveluita esim. soittoäänet). Palvelutilaukset tekstiviestillä ja internetin kautta käytettyinä päivittyvät saldoseurantaan yhden vuorokauden viiveellä.

Saldosopimuksen kytkeminen kesken laskutuskauden ei huomioi aiemmin saman laskutuskauden aikana kertynyttä laskua.

Irtisanominen

Palvelun voit halutessasi irtisanoa soittamalla Soneran Asiakaspalveluun.

Ongelmatilanteet

Huomioithan, että Multi-SIM rinnakkaisliittymään ei saa saldosopimusta.

Miksi liittymäni ei auennut, vaikka latasin saldoa?

Ladattu summa ei ole riittänyt avaamaan liittymää. Eli, jos saldosopimukseen kuuluvaa laskua on kertynyt esim. 11 euroa ja olet ladannut 10 euroa. Voit ladata esim. 10 euroa lisää, niin liittymä aukeaa ja saldoa on käytettävissä 9 euroa.

tai

Lataus on tehty laskutuskauden vaihtuessa, jolloin ladattu summa menee hyvitykseksi tulevalle laskulle.

Miksi en pääse soittamaan, vaikka uusi laskutuskausi on alkanut?

Jos edellisen kauden ylitys on suurempi kuin laskutuskauden käytettävä saldo, pysyy lähtevän liikenteen esto päällä niin kauan, kunnes saldoa on jälleen käytettävissä. Jos saldo on siis ylittynyt viime kaudella esim. 10 euroa ja saldorajasi on 10 euroa, niin lähtevän liikenteen esto pysyy päällä vielä tämän kuluvan laskutuskauden.

Halutessasi voit ladata lisää puheaikaa.

Haluaisin poistaa saldosopimuksen ja kytkeä sen uudelleen seuraavasta laskutuskaudesta.

Saat poistettua saldosopimuksen soittamalla Soneran asiakaspalveluun. Voit kytkeä sen itse taas halutessasi päälle esim. Omien Sivujen kautta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Saldosopimus menee päälle vasta kytkentähetkestä, jolloin haluttu saldoraja voi ylittyä. Myös palvelun kytkentämaksu veloitetaan.

Voit ladata halutun määrän puheaikaa liittymälle ilman Saldosopimuksen poistamista.

Miksi liittymäni on kiinni, vaikka olen maksanut laskun?

Laskun maksaminen ei vaikuta Saldosopimukseen, eikä liittymän avautumiseen saldon täytyttyä. Mikäli saldorajasi on ylittynyt edellisellä kaudella, saldorajan ylittynyt summa vähentää seuraavan kauden käytettävissä olevaa saldoa. Jos ylitys on suurempi kuin seuraavan laskutuskauden käytettävä saldo, pysyy lähtevän liikenteen esto päällä niin kauan, kunnes saldoa on jälleen käytettävissä.

Saldoa voi nostaa tilapäisesti lataamalla puheaikaa.

Saldovahti

Saldovahti-palvelussa voit itse määrittää summan, jonka ylittymisestä tulee automaattisesti ilmoitus tekstiviestillä. Voit esimerkiksi seurata perheen lasten puhelukulujen kertymistä: jos rajaksi on määritelty 20 € / laskutuskausi, sekä vanhempi että käyttäjä saavat rajan ylittyessä matkapuhelimeensa ilmoituksen ylityksestä. Palvelu on maksuton.

Voit kytkeä palvelun seuraavasti:

1. Kirjaudu Sonera Tunnuksilla Omille Sivuille.
2. Valitse se matkapuhelinliittymä, johon haluat kytkeä saldovahdin.
3. Valitse Katso tarkka saldoerittely
4. Valitse Muokkaa.


Voit asettaa summan 10 eurosta ylöspäin. Raja on laskutuskausikohtainen ja saat enintään yhden ilmoitusviestin laskutuskauden aikana. Voit muuttaa rajaa vähintään 1 eurolla, mikäli haluat asettaa Saldovahdin summaksi 10-99 euroa. Jos asetat Saldovahdin summaksi 100-1000 euroa, voit muokata rajaa 10 eurolla kumpaankin suuntaan. Palveluun voi myös liittää yhden ylimääräisen liittymän, johon ilmoitus asetetun summan ylityksestä lähetetään. Palvelu ei rajoita liittymän käyttöä millään tavoin.

Palvelun lähettämät tiedot ovat suuntaa-antavia: kotimaanpuheluissa ja -tekstiviesteissä päivittymisviive on muutaman tunnin, kun taas palvelupuheluissa ja -tekstiviesteissä viive on pidempi. Ulkomaanpuhelut päivittyvät yleensä viimeistään viikon kuluessa, mutta viiveet voivat maa- tai operaattorikohtaisista eroista johtuen olla pidempiäkin.

Katso myös



Ohjeet