Etusivu > Asiakastuki > Ohjeet ja vinkit: Matkapuhelin > Nettitikun käyttöönotto

Nettitikun käyttöönotto

Ohjeet ja vinkit

Liikkuva laajakaistaa käyttäessäsi tarvitset:

  1. Soneran matkapuhelinliittymän (eli sim-kortin)
  2. Tietokoneen (kts. yhteensopivuustaulukko)
  3. Nettitikun tai 4G-modeemin
  4. Liittymään data- eli nettipalvelun


Soneran valmiisiin nettitikkupaketteihin sisältyvät nettitikun ja liittymän lisäksi data- eli tiedonsiirtopalvelut.

Nettitikun asentaminen

Esimerkki yhteysohjelmakuvakkeesta

Soneran myymät uudet nettitikut toimivat ns. plug and play –ominaisuudella eli asennettuasi nettitikun tietokoneen USB-porttiin, muodostuu yhteys internetiin automaattisesti.

Vanhemmissa malleissa koneellesi asentuu automaattisesti yhteysohjelma (Nokia Internet Modem, Mobile Partner, Liikkuva Laajakaista, Globetrotter Connect). Yhteysohjelma saattaa kysyä ennen verkkoon rekisteröitymistä PIN-koodia, joka on aluksi 0000. Suosittelemme, että vaihdat PIN-koodin joko yhteysohjelman asetusten kautta tai siirtämällä SIM-kortin puhelimeen.

Kun yhteysohjelma on rekisteröitynyt verkkoon, voit muodostaa yhteyden painamalla Yhdistä (engl. connect) –painiketta. Kun yhteys on muodostunut, voit käyttää internetiä normaalisti.

Yhteysohjelmat

Laitekohtaiset ohjeet


Ongelmatilanteet

Nettitikun vikatilanteet

  • Mikäli yhteys ei lähde toimimaan oikein, ongelman syy ja jatkoselvitystoimet riippuvat siitä, miten vika ilmenee:

Huomioithan, että lukitessasi ohjelman käyttämään vain 3G-verkkoa, ei yhteys toimi 3G-verkon ulkopuolella lainkaan. Mikäli 3G-verkkoa ei ole, toimii yhteys GSM/EDGE –verkossa, jolloin nopeudet ovat huomattavasti hitaampia kuin 3G-verkossa.

Katso myös



Ohjeet