Etusivu > Asiakastuki > Ohjeet ja vinkit: Matkapuhelin > Nettitikun käyttöönotto

Nettitikun käyttöönotto

Ohjeet ja vinkit

Pääartikkeli: Liikkuva laajakaista Käyttäessäsi liikkuvaa laajakaistaa tarvitset

  1. Soneran matkapuhelinliittymän (eli sim-kortin)
  2. Tietokoneen (kts. yhteensopivuustaulukko)
  3. Usb-modeemin eli nettitikun
  4. Liittymään data- eli nettipalvelun


Soneran valmiisiin nettitikkupaketteihin sisältyvät nettitikun ja liittymän lisäksi data- eli tiedonsiirtopalvelut.

Nettitikun käyttöönotto

Esimerkki yhteysohjelmakuvakkeesta

Soneran myymät uudet nettitikut toimivat ns. plug and play –ominaisuudella eli asennettuasi nettitikun tietokoneen USB-porttiin, muodostuu yhteys internetiin automaattisesti.

Vanhemmissa malleissa koneellesi asentuu automaattisesti yhteysohjelma (Nokia Internet Modem, Mobile Partner, Liikkuva Laajakaista, Globetrotter Connect). Yhteysohjelma kysyy ennen verkkoon rekisteröitymistä PIN-koodia, joka on aluksi 0000. Suosittelemme, että vaihdat PIN-koodin joko yhteysohjelman asetusten kautta tai siirtämällä SIM-kortin puhelimeen. Suosittelemme tietoturvasyistä, että PIN-koodin kysely on päällä.

Kun yhteysohjelma on rekisteröitynyt verkkoon, voit muodostaa yhteyden painamalla Yhdistä (engl. connect) –painiketta. Kun yhteys on muodostunut, voit käyttää internetiä normaalisti.

Yhteysohjelmat

Laitekohtaiset ohjeet


Ongelmatilanteet

Nettitikun vikatilanteet

  • Mikäli yhteys ei lähde toimimaan oikein, ongelman syy ja jatkoselvitystoimet riippuvat siitä, miten vika ilmenee:

Huomioithan, että lukitessasi ohjelman käyttämään vain 3G-verkkoa, ei yhteys toimi 3G-verkon ulkopuolella lainkaan. Mikäli 3G-verkkoa ei ole, toimii yhteys GSM/EDGE –verkossa, jolloin nopeudet ovat huomattavasti hitaampia kuin 3G-verkossa.

Katso myös



Ohjeet