Etusivu > Asiakastuki > Ohjeet ja vinkit: Matkapuhelin > Nettitikku toimii, mutta yhteys hidastelee tai pätkii

Nettitikku toimii, mutta yhteys hidastelee tai pätkii

Ohjeet ja vinkit

Netin nopeuteen vaikuttavat merkittävästi mm. seuraavat seikat:

  1. Etäisyys tukiasemasta
  2. Signaalin voimakkuus
  3. Yhtäaikaisten käyttäjien määrä
  • Suosittelemme kokeilemaan nettitikkua eri vuorokauden aikoihin, koska tiedonsiirron nopeus voi vaihdella
  • Lue lisää vinkkejä

Huom! Jos Nettipalveluusi kuuluva nopea tiedonsiirtopaketti on tullut täyteen, voit jatkaa internetin käyttöä laitteellasi, mutta palvelun nopeus on enää 128 kbit/s laskutuskauden loppuun. Käytöstä ei aiheudu lisäkustannuksia.

Voit tilata lisämaksusta lisää nopeutta loppulaskutuskauden ajaksi joko Omilta Sivuilta tai lähettämällä tekstiviesti TILAA JATKO numeroon 15400.

Nopeus palautuu joka tapauksessa takaisin verkon maksiminopeuksille uuden laskutuskauden alusta.


Toimenpiteet

  1. Testaa, toimiiko yhteys paremmin, kun lukitset nettitikun käyttämään vain 3G-verkkoa:
    1. Katkaise yhteys yhteysohjelmasta
    2. Laitevalmistajan ja käytettävän ohjelman mukaisesti muutos tehdään seuraavasti:
    3. Luo yhteys uudelleen
    4. Huomioithan, että lukitessasi ohjelman käyttämään vain 3G-verkkoa, ei yhteys toimi 3G-verkon ulkopuolella lainkaan.
      • Mikäli 3G-verkkoa ei ole, toimii yhteys GSM/EDGE –verkossa, jolloin nopeudet ovat huomattavasti hitaampia kuin 3G-verkossa.
  2. Päivitä nettitikun ohjelmisto
    • Ohjelmiston päivittäminen parantaa usein yhteyden toimivuutta
  3. Mikäli nämä toimenpiteet eivät paranna yhteyden toimivuutta, ota yhteys vikapalveluumme.

Nettitikku ja Sonera Tietoturva

Lue lisää aiheesta sivulla: Sonera Tietoturva/Sovellusten hallinta

Sonera Tietoturva -ohjelman asetuksia muuttamalla nettitikun yhteyden toimivuutta ja nopeutta on mahdollista parantaa.

Lisäämällä käyttämäsi selainohjelma sekä nettitikun yhteysohjelma sallittujen sovellusten listaan, ei tietoturva tällöin rajoita nettitikun yhteysnopeutta.

  1. Avaa Sonera Tietoturva -ohjelma
  2. Valitse Asetukset > Verkkoyhteydet > Sovellusten hallinta.
  3. Oikealle puolella olevassa Sovellus-listassa tulisi näkyä Internet Explorer tai ie (asetuksilla Salli > Salli).
    • Mikäli käytössäsi on jokin muu selainohjelma (esim. Mozilla Firefox), tarkista sen asetukset.
    • Mikäli et näe Internet Exploreria listassa paina Lisää -painiketta ja etsi Selaa -painikkeen kautta ohjelmatiedostoista Internet Explorer.
    • Jos listassa on Internet Explorer, mutta asetukset ovat Estä, muuta asetuksia valitsemalla sovelluksista Internet Explorer ja klikkaamalla Tiedot-painiketta. Valitse Salli > Salli ja OK.
  4. Tarkista myös, että Sovellusten hallinta –listassa sallittujen ohjelmien listalla löytyy samaan tapaan myös nettitikkusi yhteysohjelma (Mobile Partner, Nokia Internet Modem, Liikkuva laajakaista, Globetrotter Connect).


Vanhemmassa Sonera Tietoturva -versiossa asetukset löytyvät seuraavasti: Virus ja vakoilusuojaus > Lisäasetukset > Internet suojaus > Sovellusten hallinta.

  • Muista tarkistaa, että Sovellusten hallinta –listassa sallittujen ohjelmien listalla löytyy selainohjelman lisäksi nettitikkusi yhteysohjelma (Mobile Partner, Nokia Internet Modem, Liikkuva laajakaista, Globetrotter Connect).

Nettitikkujen ohjeet

Laitekohtaiset ohjeet

Katso tarkemmat ohjeet laitteen käyttöohjeesta tai laitevalmistajalta.

Katso myös



Ohjeet