Liikkuva laajakaista

Liikkuva laajakaista on kännykkäverkkoa USB-modeemin (eli nettitikun) tai koneessa olevan sisäisen modeemin kautta (3G-läppärit) hyödyntävä laajakaistayhteys. Nettitikkua voi käyttää kannettavalla tai pöytämallin tietokoneella. Liikkuva laajakaista toimii kaikkialla, missä kännykkä kuuluu. Parhaat nopeudet saat 3G ja 4G -alueilla. Nopeudet eri alueilla näet tarkemmin kuuluvuuskartasta.

Liittymä

Tilauksen yhteydessä olet saanut liittymänumeron Liikkuvalla laajakaistalle. Liittymänumeroa et tarvitse tuotteen käyttöönotossa. Liittymänumero näkyy mm. tilausvahvistuksessa sekä laskullasi ja sen avulla pääset kirjautumaan Omille Sivuille, josta voit mm. tarkistaa liittymän laskutuksen sekä palvelut tai tarkistaa liittymän PUK-koodin.

Liikkuvan laajakaistan liittymänumero on pääsääntöisesti salainen. Huomioithan, että mikäli liittymä ei ole salainen, löytyy se esim. numerotiedustelusta. Halutessasi saat numeron päivitettyä salaiseksi Omilla Sivuilla.

Liikkuvassa laajakaistassa on käytössä tavallinen SIM-kortti, jonka voi halutessa siirtää matkapuhelimeen. Tällöin liittymällä voi myös lähettää tekstiviestejä, puheluja liittymällä ei voi soittaa. Lisäksi Liikkuvan laajakaistan yhteysohjelmalla pystyy lähettämään erikseen tekstiviestejä. Tekstiviestit ja puhelut eivät kuulu kiinteään kuukausimaksuun, vaan ne laskutetaan erikseen. Halutessasi voit ottaa liittymälle puhelu- ja tekstiviestiestot. Ennen 1.11.2010 hankituilla Liikkuva laajakaista -liittymillä on myös mahdollista soittaa puheluja.

Liittymän aktivointi

Mikäli Liikkuva laajakaista on toimitettu sinulle postin kautta, noudettuasi paketin postista voit nopeuttaa liittymän käyttöönottoa: lähetä viesti AKTIVOI 0xx-xxxxxxx, jossa xx=Liikkuvan laajakaista -liittymän numero (esim. 040-9876543) numeroon 18100 (0 €). Voit lähettää viestin mistä tahansa matkapuhelinliittymästä.

Liikkuvan laajakaistan käyttöönotto

Lue lisää aiheesta sivuilla: Nettitikun käyttöönotto ja 3G-läppärin käyttöönotto

Nettitikun käyttöönotto

3G-läppärin käyttöönotto

Käyttäessäsi Liikkuvaa laajakaistaa tarvitset

  1. Soneran matkapuhelinliittymän (eli sim-kortin)
  2. Tietokoneen (kts. yhteensopivuustaulukko)
  3. Nettitikun tai koneeseen sisäänrakennetun modeemin (3G-läppärit)
  4. Liittymään data- eli nettipalvelun

Tietoturva

Lue lisää aiheesta sivulla: Tietoturvasta huolehtiminen

Joihinkin Soneran Liikkuva laajakaista -paketteihin kuuluu myös tietoturvapalvelu. Tarkista tämä tilauksen yhteydessä.

Tyytyväisyystakuu

Lue lisää aiheesta sivulla: Tyytyväisyystakuu

Tyytyväisyystakuulla tarkoitetaan oikeutta kokeilla nettitikkua kahden viikon ajan ostohetkestä. Jos et ole tyytyväinen palveluun, voit palauttaa laitteen maksutta.

Omien Sivujen käyttöönotto

Lue lisää Omat Sivut -ohjeesta. Liikkuva laajakaista -asiakkaan ohjeet ovat samat kuin Matkapuhelinasiakkaan.

Liikkuvan laajakaistan liittymänumerolla pääset kirjautumaan Omille Sivuille, josta voit mm. tarkistaa liittymän PUK-koodin, laskutuksen sekä palvelut sekä ottaa käyttöön sähköpostipalvelun.

Huom: mikäli salasanan tilaaminen tekstiviestillä ei onnistu yhteysohjelman kautta, siirrä SIM-kortti laitteesta puhelimeen ja tilaa salasana sitä kautta.

Laskutus

Liikkuvan laajakaistan laskutus

Irtisanominen

Mikäli olet hankkinut Liikkuvan laajakaistan määräaikaisella sopimuksella, liittymää ei voi irtisanoa määräaikaisen sopimuskauden aikana. 2.4.2009 tai sen jälkeen tehdyissä sopimuksissa sinulla on kuitenkin oikeus purkaa sopimus kesken sopimuskauden maksamalla käyttämättä jäävään sopimuskauteen kohdistuvat maksut sekä hinnaston mukainen irtisanomismaksu. Käyttämättä jäävään sopimusaikaan kohdistuva maksu lasketaan vähentämällä laitteen sopimuksentekohetken mukaisesta suositushinnasta sopimuksenpurkuhetkeen mennessä maksamasi laitemaksut.

Sopimuskauden päättymisen voit tarkistaa Omilta Sivuilta. Katso kuvalliset ohjeet sopimusajan tarkistamisesta.

Kun sopimuskausi päättyy, laitteen osuus maksuista jää automaattisesti pois ja voit jatkaa netin käyttöä palvelun normaalihinnoilla (usein kampanjahinnat ovat voimassa vain määräaikaisen sopimuskauden ajan). Voit myös hankkia uuden Liikkuvan laajakaistan voimassaolevin hinnoin verkkokaupastamme tai pyytää tarjousta myyntipalvelustamme.

Tutustu myös Tyytyväisyystakuuseen.

Ongelmatilanteet

Nettitikun vikatilanteet

3G-läppärin vikatilanteet

Takuu ja huolto

Lue lisää aiheesta sivulla: Liikkuvan laajakaistan takuu ja huolto -ohjeet

Huom! Ennen kuin otat yhteyttä huoltoon, selvitä ettei vika ole liittymässä.

  • Kaikilla laitteilla on laitevalmistajan takuu 2 vuotta (ei koske tarvikkeita esim. akut)
  • Huollon aikana Sonera ei ole velvollinen hyvittämään kuukausimaksuja tai laitemaksuja
  • Sopimuskauden maksut on maksettava, vaikka laite katoaa tai rikkoutuu
  • Voit käyttää huollon aikana SIM-korttia toisessa laitteessa

Katso myös



Ohjeet