Latauslipuke

Ohjeet ja vinkit

Latauslipukkeella voit maksaa matkapuhelimen laskua ennakkoon. Latauslipuke sopii kaikkiin Soneran matkapuhelinliittymiin ja Easy prepaid –liittymiin.

Latauslipukkeella voit antaa puheaikaa myös lahjaksi. Internetin kautta ladattaessa voit lähettää puheajan saajalle tekstiviestitervehdyksen.


Käyttöönotto

Latauslipukkeita on saatavilla seuraavasti:

  1. Verkkolataus internetistä
    • 10€, 20€, 30€, 40€, 50€ (ei aktivointimaksua)
  2. Sähköinen tai tulostettu latauslipuke R-kioskeista
    • 10€, 15€, 20€, 30€, 50€ (aktivointimaksu 1€, ei koske Easy –liittymää)
  3. Painettu latauslipuke R-kioskeista ja muista hyvin varustetuista kioskeista
    • 20€ (aktivointimaksu 1€, ei koske Easy –liittymää)

Puheaikaa voit ladata myös Omilla Sivuilla, jos käytössäsi on verkkopankkitunnukset.

Latauslipukkeella voit antaa puheaikaa myös lahjaksi.

Puheajan lataaminen internetissä

Internetissä voit hankkia Latauslipukkeen suoraan Latauslipuke-palvelun internet-sivulta.

  1. Valitse summa, jonka haluat ladata.
  2. Kirjoita Liittymänumero-kenttään liittymä, johon haluat valitsemasi summan ladata. Puheaikaa voi ladata vain Soneran liittymiin. Kirjoita kaikki numerot yhteen ilman välilyöntejä. Tarkista huolellisesti, että puhelinnumero on haluamasi. Jos vahingossa lataat summan väärään liittymään, latausta ei voi peruuttaa enää sen jälkeen, kun olet hyväksynyt maksun verkkopankissasi.
  3. Latauslipukkeen lataamisesta lähetetään tekstiviesti siihen liittymään, johon lataus suoritetaan. Voit kirjoittaa viestiin vakiotekstin lisäksi 57 merkkiä pitkän oman viestin. Vakioviesti on: "Liittymääsi on ladattu latauslipukehyvitys puhelujen ja tekstiviestien maksamiseen. Terveisin Sonera."
  4. Valitse tekstiviestin lähetysajankohdaksi joko heti tai 1-3 päivää myöhempi ajankohta. Jos ystävälläsi on esimerkiksi seuraavana päivänä juhlapäivä, voit ilahduttaa häntä juuri oikeana päivänä, vaikka ostaisitkin Latauslipukkeen jo edellisenä päivänä. Latauksen ajankohtaa et voi muuttaa.
  5. Lue toimitusehdot ja hyväksy ne laittamalla rasti ruutuun.
  6. Tallenna antamasi tiedot Tallenna-painikkeella, niin pääset Maksulomake-sivulle, jossa näkyy koottuna maksun tiedot. Tarkista antamasi tiedot huolellisesti. Voit palata Peru-painikkeella edelliselle sivulle ja tehdä mahdolliset korjaukset ennen verkkopankkiin siirtymistä. Halutessasi voit tulostaa tiedot itsellesi talteen selaimen tulosta-painikkeella.
  7. Valitse sivulta oman pankkisi verkkopankkitunnus ja siirry sitä kautta omaan verkkopankkiisi maksamaan Latauslipuke ja aktivointimaksu.
  8. Kun pankkisi on hyväksynyt maksun, palaa takaisin Latauslipukkeen sivulle paluulinkillä. (Linkin nimi vaihtelee pankeittain.) Jos et palaa maksutapahtuman jälkeen Latauslipukkeen sivulle paluulinkillä, maksutieto siirtyy Soneralle viiveellä, eikä latausta suoriteta heti.
  9. Saat Latauslipukkeen sivulle ilmoituksen: "Maksutapahtuma onnistui. Latauslipukehyvitys ladataan ilmoittamaasi liittymään". Vikatilanteissa voit ottaa yhteyttä Soneran asiakaspalveluun, 0200 17000.

Latauslipukkeet R-kioskilta

Sähköinen latauslipuke
  1. Ilmoita myyjälle matkapuhelinliittymännumero, johon haluat latauksen.
  2. Valitse haluamasi summa ja maksa se myyjälle. Saat kuitin latauksestasi.
  3. Myyjä lataa kyseisen summan puolestasi.
  4. Lataus on käytössäsi n. 5 minuutin kuluttua.
Tulostettu latauslipuke
  1. Valitse haluamasi summa ja maksa se myyjälle.
  2. Saat myyjältä tulosteen, jossa on lipukenumero ja käyttöohjeet. Voit ladata esim. tekstiviestillä.
  3. Tee lataus siitä liittymästä, johon haluat latauksen.
  4. Lataus on tehtävä 1 kuukauden kuluessa ostohetkestä.

Painetun latauslipukkeen käyttöohje

  1. Raaputa numerosarja esiin latauslipukkeessa olevan raaputuspinnan alta.
  2. Lähetä tekstiviesti LATAA X (X = numerosarja) numeroon 15400 (0 €)


Lataamasi puheaika on Easy-liittymässä käytössäsi heti, muissa Sonera matkapuhelinliittymissä vuorokauden kuluessa.

Lataus on tehtävä siitä liittymästä, johon puheaika halutaan. Latauslipuke on kertakäyttöinen. Latauslipukkeella ei voi maksaa mahdollisia kytkentä-, kuukausi- ja muutosmaksuja. Latauslipuketta ei voi käyttää Puhelumaksun siirron kanssa. Easy-liittymään latauslipukkeella ladattu puheaika on voimassa 12 kk latauksesta. Käyttämättä jäänyttä puheaikaa ei myöhemmin hyvitetä.

Huomioitavaa

  • Voit maksaa laskutettavan matkapuhelinliittymän kuluja ennakkoon latauslipukkeella. Tekemäsi lataus on käytössäsi vuorokauden kuluessa latauksesta. Latauslipukkeella ei voi maksaa kytkentä- tai kuukausimaksuja eikä jo erääntyneitä laskuja. Esimerkiksi 20 euron Latauslipukkeella saat saldoa 19 euron arvosta. Kun lataat puheaikaa netissä, saat puheaikaa nimellisarvon verran ilman aktivointimaksua.
  • Jos käytössäsi on Saldosopimus ja saldoraja on tullut täyteen, voit väliaikaisesti nostaa rajaa Latauslipukkeella. Rajaa nostetaan lataamasi summan verran, jonka voit käyttää ennen kuin esto aktivoituu tai laskutuskausi vaihtuu. Käyttämättä jäänyt Latauslipuke-hyvitys siirtyy seuraavalle laskulle, kunnes se on kokonaisuudessaan käytetty. Jos liittymäsi irtisanotaan, käyttämättä jäänyttä Latauslipuke-hyvitystä ei jälkeenpäin hyvitetä.
  • Jos käytössäsi on ennakkoon maksettu Easy-liittymä, latauslipukkeella lataamasi puheaika on heti käytössä. Easy-liittymän voimassaoloaika on 12 kuukautta. Jokainen tekemäsi lataus jatkaa voimassaoloaikaa 12 kuukautta. Huomioithan, ettei jäljellä jäänyttä puheaikaa hyvitetä voimassaolon päätyttyä. Easy-liittymään ladattaessa Latauslipukkeella ei ole aktivointimaksua, eli esimerkiksi 20 euron Latauslipukkeella saat saldoa 20 euron arvosta.


Ongelmatilanteet

Jos olet yrittänyt latausta useamman kerran peräjälkeen (esim. näppäilemällä lipukkeen numeron virheellisesti), eikä lataus enää onnistu, ota yhteyttä Vikapalveluun.

Verkkolatauksessa pankkisi hyväksyttyä maksun, palaa takaisin Latauslipukkeen sivulle paluulinkillä (linkin nimi vaihtelee pankeittain). Jos et palaa maksutapahtuman jälkeen Latauslipukkeen sivulle paluulinkillä, maksutieto siirtyy Soneralle viiveellä, eikä latausta suoriteta heti.

R-kioskissa väärälle liittymänumerolle mennyt lataus voidaan peruuttaa 5 minuutin kuluessa latauksesta.

Katso myös



Ohjeet