Etusivu > Asiakastuki > Ohjeet ja vinkit: TV > Kaapeli-TV -ongelmat

Kaapeli-TV -ongelmat

Ohjeet ja vinkit

Tarkista aina ensin häiriötiedotteista, etteivät esimerkiksi väliaikaiset yhteyshäiriöt aiheuta ongelmaasi.

Toimintaohjeet

1. Palauta digiboksin tehdasasetukset

2. Hae TV -kanavat uudelleen. Kanavat tulevat yleensä näkyville tällä toimenpiteellä ja voit valita esimerkiksi kanavanumero 1 (Yle TV1). Huom! Pikahaku ei välttämättä löydä kaikkia TV -kanavia.

3. Mikäli automaattinen haku ei löydä TV -kanavia ja kuva jää pimeäksi, tee laitteelle manuaalinen kanavien viritys laitteen käyttöohjeen mukaisesti:

  • Valitse manuaalisesti seuraavat verkkoparametrit laitteen valikosta (suluissa englanninkieliset termit):
    • Modulaatio (modulation): 256QAM
    • Symbolinopeus (SR, Symbol rate): 6900ksymbol tai 6,9Msymbol laitteesta riippuen
    • Muita verkkoparametrejä (esim. taajuusalue) ei tarvitse muuttaa
  • Hae TV -kanavat uudelleen. Haku voi kestää useita minuutteja. Hakutoimenpiteen jälkeen voit valita esimerkiksi kanavanumero 1 (Yle TV1).


4. Mikäli kanavat eivät näy kohdan 3. manuaalivirityksellä, voit myös kokeilla ja asettaa kanavanippujen lähetystaajuuden yllä olevien verkkoparametrien lisäksi. Voit esimerkiksi asettaa lähetystaajuudeksi (Frequency) 162MHz. Muut Soneran verkoissa käytetyt kanavanippujen kaapeli-TV-taajuudet.

5. Mikäli kanavat eivät näy mainituista toimenpiteistä huolimatta, voidaan digiboksille tehdä ohjelmistopäivitys laitteen käyttöohjeen mukaisesti. Mikäli olet epävarma ohjelmistopäivityksen tekemisestä, on ohjelmistopäivitys syytä antaa ammattilaisen tehtäväksi.

Huom! Mikäli käytössäsi on tallentava digiboksi, ja olet asettanut siihen toistuvia tallennuksia, tulee tallennukset asettaa kanavahaun jälkeen uudestaan. Valmiiksi tallennetut tv-ohjelmat säilyvät digiboksin kovalevyllä huoltotöistä huolimatta.

Mikäli kanavat eivät tule näkyviin em. toimenpiteistä huolimatta, saattaa olla että kyseinen digiboksi ei ole yhteensopiva nykyisen kaapeliverkkoteknologian kanssa, minkä vuoksi se pitää vaihtaa uudempaan. Sonera ei korvaa laitteiden vaihdosta aiheutuvia kustannuksia. Uutta laitetta hankkiessa kannattaa varmistaa, että kyseessä on Cable Ready- tai Cable HD Ready -laite. Lisätietoja: www.testatutlaitteet.fi.

Kaikki peruskanavat eivät näy tai kuva pätkii

SCART-liitin

Käynnistä digivastaanotin uudelleen irrottamalla sen virtajohto pistorasiasta noin puolen minuutin ajaksi. Tarkista, että antennikaapelit ja mahdollinen SCART-johto ovat ehjät ja kunnolla paikoillaan. Poista mahdolliset ylimääräiset jatkojohdot ja haaroittimet. Käynnistä laite uudestaan. Jos ongelma jatkuu, palauta vielä tehdasasetukset ja hae kanavat uudestaan.

Huomiothan, että mikäli kuvassa esiintyy häiriöitä saattavat ongelmat johtua joissain tapauksissa myös ulkoisista häiriötekijöistä: radioliikenteestä, sähkövetureiden ajolankojen kipinöinnistä tai muista voimakkaista sähköisistä häiriöistä. Tällaisia ulkoisten häiriöiden aiheuttamia ongelmia voidaan merkittävästi vähentää käyttämällä erikoissuojattuja antennijohtoja. Erikoissuojattujen antennijohtojen käytöstä on saatu rohkaisevia tuloksia.

Esimerkkejä erikoissuojatuista antennijohdoista:

  • Kaksoissuojattu antennijohto (auttaa useimmissa tapauksissa)
  • Galvaanisella erottimella varustettu antennijohto (haastavat tapaukset, taulu-TV)

Erikoissuojattuja antennijohtoja voit hankkia ainakin Laatuantenni Oy:ltä ja heidän jälleenmyyjiltä: http://www.laatuantenni.fi/jalleenmyyjat/

Maksukanavat eivät näy tai kuva pätkii

Käynnistä digivastaanotin uudelleen irrottamalla sen virtajohto pistorasiasta noin puolen minuutin ajaksi. Tarkista, että kaapelikortti on varmasti oikein päin ja asetettu kunnolla laitteeseen. Laitteen merkistä ja mallista riippuen kaapelikortti asetetaan kortinlukijaan sirupuoli ylös- tai alaspäin osoittaen. Kortin oikea asento selviää laitteen käyttöohjeesta. Kortin irrottaminen ja takaisin asettaminen saattaa poistaa häiriön. Jos ongelma jatkuu, palauta vielä tehdasasetukset ja hae kanavat uudestaan. Jos digivastaanotin on ollut pitkiä aikoja sammutettuna, maksu-tv-kanavat saattavat näkyä vasta jonkin ajan kuluttua laitteen käynnistämisestä.

Uusi kanavapaketti ei näy

Kaapelikortti

Käynnistä digivastaanotin uudelleen irrottamalla sen virtajohto pistorasiasta noin puolen minuutin ajaksi. Tarkista, että kaapelikortti on varmasti oikein päin. Laitteen merkistä ja mallista riippuen kaapelikortti asetetaan kortinlukijaan sirupuoli ylös- tai alaspäin osoittaen. Kortin oikea asento selviää laitteen käyttöohjeesta. Palauta vastaanottimeen tehdasasetukset ja hae kanavat uudestaan. Kanavat näkyvät, kun digivastaanotin on saanut verkosta valtuutussignaalin, joka kertoo, mitä kanavia käytettävällä kaapelikortilla voi katsoa. Pidä digivastaanotinta yhtäjaksoisesti päällä, jotta laite varmasti saa valtuutussignaalin.

Mitä tarkoittavat tiedotteet: "Kortti ei kelpaa", "Tarkista kortti" ja "Väärä kortti"?

Tiedote tarkoittaa, että maksu-tv-kortti on väärin päin tai asetettu muuten virheellisesti laitteeseen. Varmista kortin oikea asento laitteesi ohjekirjasta. Ota tarvittaessa yhteyttä Soneran Vikapalveluun.

Kanavalla ei näy tekstitys tai tekstitys näkyy väärällä kielellä

Tarkista digivastaanottimen kieliasetuksista, että haluamasi tekstityskieli on valittuna. Kanavasta ja ohjelmasta riippuen voi valittavana olla useita tekstityskieliä. Monilla kanavilla tekstityskieltä ei voi valita erikseen, vaan tekstitys on kiinteästi kuvassa. Vastaanottimen mukana toimitettu käyttöohje sisältää laitekohtaiset ohjeet tekstitysasetusten muutoksiin.

Kanavalla ei kuulu ääntä tai ääni kuuluu väärällä kielellä

Monet ohjelmat lähetetään monikielisinä, jolloin digivastaanottimella voi valita halutun kielen. Tarkista vastaanottimen ääniasetuksista, että oikea kieli on valittuna.

Lisäksi joillakin kanavilla on käytössä monikanavainen tilaääni. Jos vastaanottimen ääniasetuksissa on valittu käyttöön digitaalinen ääni, laite ohjaa digitaaliäänen lähtöliitäntään kytkettyyn äänilaitteeseen (esim. kotiteatterivahvistin). Tällöin SCART-liitännällä kytketystä televisiosta ei kuulu ääntä. Vastaanottimen mukana toimitettu käyttöohje sisältää laitekohtaiset ohjeet ääniasetusten muutoksiin.

Maksukanavat ovat muuttuneet salatuiksi

Muistithan tarkistaa, että olet maksanut viimeisimmän laskusi? Maksukanavat suljetaan kuukauden viimeinen arkipäivä, mikäli maksu ei ole saapunut Soneran pankkitilille tätä ennen. Palvelu avataan automaattisesti, kun olet maksanut erääntyneet laskusi. Palvelun avaamisesta peritään hinnaston mukainen avausmaksu.

Katso myös



Ohjeet